Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Hoe lang houdt de winkelstraat dit nog vol?

De noodzakelijke maar gedwongen sluiting van de horeca en de intelligente vorm van een ‘lockdown’ heeft invloed op de (pin)omzetten van bijna alle branches. De horeca en branches zoals kappers en sportscholen zien minder of zelfs helemaal geen omzet. Drogisten en supermarkten zullen betere omzetten zien. Hoe hard wordt de middenstand daadwerkelijk geraakt door de maatregel die is getroffen door de overheid? En hoelang is deze situatie economisch houdbaar?

2019 vs 2020

Hoe groot zijn de verschillen eigenlijk tussen 2019 en 2020? En waar slaat de kogel het hardst binnen?

 Een logisch gevolg van de ‘intelligente lockdown’ die op 15 maart j.l. is ingevoerd, is dat de omzetten een enorme duikvlucht hebben genomen*. Deze daling is vooral te zien in de kleding-en horecabranche. In de kledingbranche zien we een omzetdaling die zakt met meer dan 75% en in de horecabranche zelfs een daling van meer dan 80% (grafiek 1). De kledingbranche laat gelukkig de laatste twee weken weer een stijging zien, kennelijk durven we de straat weer op en hebben de winkeliers de 1,5 meter samenleving weten te implementeren in hun winkels.

In de levensmiddelbranche zien we een stijging  van 30% . Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat mensen meer geld uitgeven aan lekker eten voor thuis, aangezien eten buiten de deur nauwelijks meer mogelijk  is.

Grafiek 1. Gemiddelde weekomzet in 2020 t/m week 17 t.o.v. 2019

Het is een logisch gevolg van het lock-down beleid dat er weinig of  zelfs geen geld binnen komt in de Horeca, bij de kappers en in de detailhandel. Maar tot wanneer is dit houdbaar? 

In de eerste week van april 2020 registreerde het CBS al het grootste aantal horecafaillissementen in één week: 15. De weken daarvoor waren dat er gemiddeld drie en een half. Dat zijn harde cijfers waarvan vijftien waarschijnlijk nog niet het dieptepunt is.

De hoek waar de klappen vallen

We hebben kunnen zien dat de horecabranche in het algemeen het zwaar te verduren heeft. Aan de andere kant zie je waar je ook kijkt verschillende horecazaken zich ontpoppen tot afhaallocatie en bezorgdienst. Waar vallen eigenlijk de hardste klappen?

Grafiek 2. Gemiddelde weekomzet in 2020 t/m week 17 t.o.v. 2019

Met name de cafés hebben het zwaar te verduren. Die zijn allemaal dicht en een biertje kun je niet laten bezorgen. Uit grafiek 2 blijkt duidelijk dat de omzet bij cafés tot vrijwel nul gedaald is. Bij restaurants is het niet veel beter, maar daar is met afhaal en bezorgservices nog wel te zorgen voor een beetje geld in de kassa. Bij de cafetaria’s is de daling aanzienlijk minder geweest en is zelfs  weer een stijging te bespeuren. Is dat goed nieuws of vals alarm?

Veel horecaondernemingen kunnen draaien met een relatief klein buffervermogen. De investeringen zijn laag en vanuit de omzet kun je de kosten betalen. De buffer is nodig om rustige maanden op te vangen, in veel gevallen de wintermaanden.  Café’s en Restaurants moeten juist in de lentemaanden scoren (zie de gemiddelde omzet per week in 2019 in grafiek 3).

Grafiek 3. Gemiddelde weekomzet in EURO in 2019

Nu dit niet kan is het omzetverlies van de afgelopen vier en de komende twee weken al een groot probleem. Zoals Karim van de Eeuwige Jachtvelden opmerkt (zie interview in kader) is het nog wel even vol te houden, maar niet heel lang. Dat zal gelden voor veel Horeca ondernemers, maar er zullen er ook veel zijn die het niet kunnen bolwerken om bijvoorbeeld eind mei vakantiegeld te betalen als ze dan nog steeds gesloten moeten zijn.

Ook voor de modebranche geldt dit. Zie grafiek 4.

Grafiek 4. Gemiddelde weekomzet in EURO in 2019

De overheidssteun in de vorm van de TOGS, TOZO en NOW helpt, en de bereidheid betalingen op te schorten die verhuurders, leveranciers en banken hebben getoond ook, maar de beste remedie is toch gewoon weer klanten bedienen en omzet maken.

De verschillende trends die wij uit onze pin gegevens hebben kunnen waarnemen laten zien dat de economie inmiddels op de intensive care is beland. De omzetvermindering in de horeca is blijft onveranderd groot. De retail krabbelt langzaam weer op en de levensmiddelenbranche blijft profiteren van de dichte café’s en restaurants. Het is echter de vraag of de capaciteit van alle overheidssteun-maatregelen voldoende zal blijken om de economie overeind te houden en lucht te geven om de corona klappen te boven te komen. Dit zal mede afhangen van hoe snel en de manier waarop de lock-down maatregelen stapsgewijs zullen worden opgeheven. De 1,5 meter samenleving zal er in bepaalde branches misschien voor zorgen dat er weer geld verdiend kan worden, maar in de horeca lijkt het praktisch onmogelijk. Alle sectoren worden door het kabinet opgeroepen om mee te denken hoe dit op een verantwoorde manier zou kunnen. We staan met elkaar voor een enorme uitdaging om de economie weer tot leven te wekken.  

* Alle data zijn onze interne data gebaseerd op 500+ lopende financieringen waarvan 40% Horeca ondernemingen en 21% in de mode branche.

Terug naar blog
Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren