Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Omzet winkeliers eerder beschikbaar

Met de paasdrukte voor de deur en vanaf gisteren de snelwegen overvol, is de toeristenstroom in Nederland in volle gang. De late Pasen is dit jaar zeker in zijn voordeel gezien de kans op beter weer en er zit meer ruimte tussen de voorjaarsvakantie.

Naar schatting verwacht het Nederlands Bureau voor Toerisme negenhonderdduizend buitenlanders die de paasdagen in Nederland zullen doorbrengen, vijftigduizend meer t.o.v. van vorig jaar. Goed nieuws voor de winkeliers en horecagelegenheden en uiteraard voor de publiekstrekkers de Keukenhof, Paasmarkten door heel Nederland of een bezoekje aan het Rembrandthuis in Amsterdam.

Voor winkeliers en Horecagelegenheden zijn dit de eerste Paasdagen waarop zij niet dagen op hun geld hoeven te wachten. De Rabobank, ABN Amro en ING zullen de pinbetalingen en geldstortingen bij zakelijke klanten op zon- en feestdagen voorschieten. 

Alles hierover is te lezen in het artikel van Ruben Eg in de Telegraaf van 12 april 2017. 

Dwina Winter

 

Paasgelden winkeliers in beweging

AMSTERDAM – Voor veel winkeliers zijn dit de eerste paasdagen waarop zij niet dagen op hun geld moeten wachten. Voor webwinkels blijft het probleem nog twee jaar bestaan.

Door de groei van de 24-uureconomie groeien per jaar de financiële nadelen voor ondernemers als het bankwezen tijdens zon- en feestdagen traditioneel stilligt. De paasdagen leveren hen de meeste hoofdpijn op. Omdat het centrale controlesysteem bij de Europese Centrale Bank (ECB) dan is gesloten, staan overboekingen tussen banken in het ergste geval maar liefst vier dagen in de wacht. Alleen overboekingen tussen rekeningen bij dezelfde bank gaan tijdens de feestdagen gewoon door.

Al op Witte Donderdag worden pinbetalingen en overboekingen vanaf 15.00 uur namelijk niet meer ontvangen en verwerkt door banken. Dit gebeurt pas op de eerstvolgende werkdag. Met Pasen is dat dinsdag. „Een jaarlijks terugkerende ergernis”, noemt Koninklijke Horeca Nederland dit. Een woordvoerder spreekt wel van ‘een bekend fenomeen waar rekening mee gehouden wordt’, bijvoorbeeld door rond Pasen extra contant geld aan te houden.

Alleen voor de detailhandel is de paasstilstand ditmaal voor het eerst grotendeels voorbij. ABN Amro en ING volgden dit jaar het initiatief van Rabobank om pinbetalingen en geldstortingen bij zakelijke klanten op zon- en feestdagen voor te schieten. „Hiermee moet het probleem voor 90% van de winkeliers en horeca-eigenaren verholpen zijn”, zegt secretaris Michel van Bommel van Detailhandel Nederland. „Zij hebben hun geld zo in ieder geval altijd binnen 24 uur op de rekening. Zo komen zij niet langer in de problemen met betalingen aan leveranciers of personeel.”

Webwinkeleigenaren hebben echter niets aan deze tussenoplossing. „Hun gelden blijven gewoon stilstaan, terwijl de betalingen juist tijdens deze Paasdagen twee keer zo hard zullen gaan”, aldus directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. „Er worden dit weekend wolken en regenbuien verwacht. Hierdoor zullen veel Nederlanders online actief zijn en op internet gaan winkelen. Wij zien liever dat de gelden direct worden doorgesluisd naar de rekeningen waar ze thuishoren, in plaats van dat ze in de systemen blijven hangen. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd.”

Dat erkent ook Betaalvereniging Nederland. Om geen last meer te hebben van de vertraging op zon- en feestdagen werken banken aan een nieuwe techniek voor flitsbetalingen, het zogenoemde ‘instant payment’. Dit systeem moet overboekingen binnen enkele seconden overschrijven naar de bankrekening van de begunstigde, ook als die bij een andere bank zit.

Toch duurt het nog enkele jaren voor het systeem actief is. „De ontwikkeling ligt keurig op schema”, laat adjunct-directeur Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland weten. „De eerste testen beginnen volgend jaar, waarna vanaf mei 2019 de eerste innovaties voor consumenten mogelijk zijn.”

Jongen juicht de ontwikkeling toe, maar hoopt op wat meer snelheid. „Het is een goede zaak dat banken dit probleem onderkennen. Maar je zou denken dat het in deze tijd wat sneller kan.” Zo eenvoudig is het volgens Boudewijn niet: „Het gaat niet om een computer die gewoon even moet blijven staan. De transacties en bankenliquiditeit moeten bijvoorbeeld nauwkeurig gemonitord worden. Het is een heel complex systeem, dat je van de grond af aan moet opbouwen.”

Ondertussen komen ook hier de eerste tussenoplossingen. In februari werd bijvoorbeeld Sowdan gelanceerd. Consumenten en ondernemers kunnen met de app voor mobiele telefoons direct en zonder vertraging geld overmaken tussen rekeningen van verschillende banken. Via rekeningen bij alle banken kan Sowdan overschrijvingen voorschieten.

Voor webwinkels is een dergelijke constructie ook mogelijk met iDeal, stelt Boudewijn: „Je zou bijvoorbeeld een dienst kunnen ontwikkelen met geld voorschieten via een betaalgarantie, omdat je weet dat het geld er via iDeal altijd komt. Het staat iedereen vrij om zulke innovaties te ontwikkelen.”

Terug naar blog

Algemene voorwaarden PIN Voorschot - Algemene voorwaarden WEB Voorschot - Privacy beleid

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren