Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Mijn evenement (voor)financieren... Hoe dan?!

Het zonnetje komt steeds meer door en bij de organisatoren van muziek, food, drank en andere culturele festivals begint het te kriebelen. Nog maar even en ze kunnen hun gasten weer blij maken en hun kassa laten rinkelen. Maar nu is die kassa wellicht bijna leeg terwijl er toch de nodige aanbetalingen gedaan moeten worden. Duidelijk geval van “de kost gaat voor de baat uit”.

Het Eventbrite Trendrapport voor de evenementenbranche 2019 omschrijft de evenementenindustrie als gezond. Budgetten groeien of blijven stabiel en het aantal evenementen neemt toe. 

Meer evenementen betekent meer concurrentie om (de eurootjes van) de bezoekers binnen te halen. Organisatoren van evenementen zien het bereiken van nieuwe bezoekers dan ook als hun grootste uitdaging zo staat in datzelfde rapport. 

Dat betekent volgens mij heel simpel: er zal meer geld naar marketing moeten! 
Maar ja, die marketingkosten moet je dus wel maken vóórdat je kaartjes of de eerste Spicy Burrito met een Gin Tonic hebt verkocht.

En wat te denken van het aanvragen van vergunningen (met of zonder een geluidsonderzoek of ecologisch onderzoek als er – ja zo heet dat echt – wettelijk beschermde natuurwaarden in het gedrang mochten komen) dat ook steeds kostbaarder wordt en vooraf afgerekend moet worden. Dan hebben we het nog niet eens over de aanbetaling om de locatie te reserveren of van de artiesten,  de standbouwers, leveranciers van mobiele toiletten of de maker van de gechipte polsbandjes waarmee straks de versnaperingen gekocht worden.

Gemiddeld kost de voorbereiding van een festival zo’n € 12.000 – 15.000. Geld dat uitgegeven moet worden voordat er sprake is van enige inkomsten. Hoe pak je dat nou aan als je die buffer niet beschikbaar hebt? Er zijn een aantal manieren om deze liquiditeit-hobbel te nemen.

Sponsors

Als het lukt om sponsors te vinden die bereid zijn vooraf te betalen is dat wellicht wel de ideale oplossing. Maar ja, sponsors zijn ook niet van gisteren en zullen alleen aanbetalen als ze allerlei garanties hebben van bezoekers aantallen, media exposure of als ze hun product op locatie mogen verkopen. Dat lukt niet in alle gevallen. 

Crowdfunding

Via crowdfunding kun je de interesse in je evenement testen en het publiek vragen in te schrijven op een toegangsbewijs – ze betalen dan pas als het evenement ook daadwerkelijk plaatsvindt. Een geweldig idee, want niemand verplicht zich tot iets tenzij er genoeg interesse is en het festival dus georganiseerd kan worden. Maar het levert nog niet direct harde eurootjes op en de marketingcampagne om mensen naar je crowdfunding platform te krijgen zal ook eerst betaald moeten worden.

Verkoop van stands op het terrein

In sommige gevallen kun je ruimte op de locatie van je festival verkopen aan foodtrucks of standhouders die hun waar willen aanprijzen. Maar ook in dit geval moet dat maar lukken, want ook deze uitbaters krijgen pas tijdens het festival betaald en zullen niet altijd vooraf willen of kunnen betalen. In ieder geval zal er duidelijkheid moeten zijn dat het evenement ook écht plaats zal vinden.

Voorverkoop van kaartjes 

Ook een uitstekende manier van voorfinancieren. Je krijgt immers al geld uit deze verkoop voor je iets hoeft te leveren aan de koper. Maar…. hoe bereik je die potentiele bezoekers – die marketing inspanningen moeten ook betaald worden -  en hoe krijg je ze zo ver om al van te voren te betalen voor een onzeker evenement. Als je Pinkpop of de Zwarte Cross bent is dit een stuk makkelijker dan voor het allereerste foodtruck- of jazzfestival in het dorp.

Banklening

Aankloppen bij de bank is een goed idee. Dat is immers nog steeds waar het geld is. Maar de ervaring leert dat banken nogal terughoudend zijn met het financieren van evenementen. Een ervaren evenementenbedrijf met een goede balans en verlies en winstrekening heeft kans van slagen, maar zelfs dan waarschijnlijk niet voor een relatief klein bedrag (< € 50.000) voor een korte tijd. 

Het EVENT Voorschot

Dit is een vorm van lenen die wij speciaal voor de festival-branche hebben ontwikkeld. We kunnen bedragen vanaf € 2.000 financieren voorafgaand aan het evenement en we spreken met de organisator af dat we terugbetaald krijgen uit de kaartverkoop en/of de verkoop van eten, drinken of andere waren tijdens het evenement.

Dat laatste kunnen we automatiseren door de PIN omzet gedurende het evenement te splitsen in twee geldstromen. Een van de twee geldstromen dient dan als aflossing van de financiering.

Deze vorm van financieren of een variatie daarop kunnen we natuurlijk ook aanbieden aan de leveranciers van het evenement of de stand- of truckhouders die onderdeel zijn van het festival als zij ook wat geld vooraf kunnen gebruiken.

Meer weten over EVENT Voorschot? Klik hier!

Veel succes gewenst met het organiseren van het beste evenement van 2019!

Terug naar blog
Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren