Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Dat gaat je geen bal aan!

Ondernemers zijn over het algemeen best vrijgevig als het om persoonlijke informatie gaat. In onze dagelijkse praktijk horen we over geboortes, huwelijken en verjaardagen maar ook over ziektes, echtscheidingen en overlijdens. Niet alleen goed nieuws wordt gedeeld.

Maar keer op keer blijkt dat het delen van financiële informatie daar een uitzondering op is. Laten blijken dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is en dat je eigenlijk best wat geld kunt gebruiken voor je onderneming is bijna taboe!

Waarom is dat nou zo?

Geld en arbeid zijn toch de twee belangrijkste componenten bij het voeren van een onderneming. Vaak horen we dat de ondernemer “het ongelooglijk druk heeft”; “zich helemaal een slag in de rondte werkt”;  “geen vrije tijd overhoudt”; of “nergens goed personeel kan vinden”. Alledaagse uitspraken die zonder schaamte gedeeld worden met iedereen die wil luisteren, wildvreemden inbegrepen.

Maar zelden overhoor je: “ik heb deze maand verlies geleden”; “ik zit momenteel wat krap bij kas”; “weet jij misschien waar ik even wat geld kan lenen?”.

De zoektocht naar geld lijkt een eenzame en bijna verdachte aangelegenheid te zijn. Een telefoontje naar de bank wordt achter in de zaak gevoerd als er geen klanten binnen gehoorafstand zijn. Of er wordt ’s avonds thuis op de bank op de laptop gegoogled naar kredietmogelijkheden.

Een winkelier op zoek naar arbeid vraagt om zich heen en schroomt niet in details te treden over de ideale kandidaat. “Moet zelfstandig kunnen werken, tussen de twee en vijf jaar ervaring hebben accuraat en communicatief vaardig zijn en bovendien een representatief uiterlijk hebben.”

Maar zelden wordt tijdens de koffie bij een collega-ondernemer verteld dat gezocht wordt naar: “twintigduizend euro voor een maand of zes om crediteuren te betalen en voorraad aan te schaffen voor het hoogseizoen, graag van een betrouwbare tegenpartij die niet al te veel informatie nodig heeft en geen acht weken bedenktijd neemt”. Kennelijk gaat dat niemand wat aan.

Jammer, want ondernemers zitten vaak in hetzelfde schuitje en openheid over het  financiële reilen en zeilen van de zaak zou een schat aan nuttige ervaringen opleveren. “Waar haal jij geld vandaan als de omzet een paar maanden tegenzit? ” ; “Hoe heb jij die uitbreiding van je winkel gefinancierd” ; “Hoe kom ik aan wat centjes om die plotselinge kans te grijpen? “. De antwoorden van andere ondernemers in de buurt zouden de eerste stap in de goede richting kunnen aangeven.

“Bij ABC moet je je hele doopceel lichten, 2 maanden wachten en dan zeggen ze waarschijnlijk nee”; “Bij DEF is de aanvraag makkelijk en krijg je snel antwoord, dat meestal positief is”; “GHI is alleen geïnteresseerd als je genoeg onderpand hebt”; “Die mensen van XYZ vertrouw ik helemaal (of helemaal niet)”.

Geld nodig hebben om te ondernemen is toch geen schande! Praat erover om advies te krijgen. Laat ik het goede voorbeeld geven door u – ook al ken ik u niet – te laten weten dat ik voor mijn bedrijf op zoek ben naar ongeveer een half miljoen voor een termijn van één tot drie jaar. Weet u wellicht waar ik dat kan vinden? Ik hoor graag!

Terug naar blog

Algemene voorwaarden PIN Voorschot - Algemene voorwaarden WEB Voorschot - Privacy beleid

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren